Sisäinen viestintä on nimensä mukaisesti tarkoitettu tapahtumaan yrityksen sisällä, siihen on suhtauduttava niin, että se ei muutu ulkoiseksi viestinnäksi. Kun puhutaan viestinnästä yrityksen sisällä tai sen ulkopuolella, on kiinnitettävä huomiota viestin sävyyn, tavoitteeseen ja kohdeyleisöön.

Sisäisen viestinnän sävyyn vaikuttaa viestin sisältö. Kun sisältö käsittelee jotakin, mikä liittyy yhteisöllisyyteen tai yhdessä tekemiseen, saa viesti sisältää ystävällisyyttä, yhdenvertaisuutta ja JOPA mukaansatempaavuutta. Kun viestin on tarkoitus toimia toteamuksena tekniseen kysymykseen, ei mielestäni tarvitse viestiä tunneilmapiiristä kyseisen aparaatin välittömässä läheisyydessä, mennään ikään kuin data edellä. Sama pätee ulkoiseen viestintään.

Tilinpäätökset ja muut finanssialaan liittyvät viestinnät on hyvä hoitaa asiallisesti ja tarkasti. Muussa viestinnässä voi kokeilla mitä mieleen juolahtaa. On hyvä muistaa, että teit mitä vain, saat osaksesi hyväksyntää ja kritiikkiä. Jos yrität miellyttää kaikkia, on parempi olla tekemättä mitään.

Kun viestit, muistuta itseäsi siitä, mikä on viestin tavoite! Sisäisen viestinnän tavoitteellisuus on tärkeätä, koska on hyväksyttävä kiire, ja kiireen vaikutus viestisi lukijoihin. Jos tavoite ei käy ilmi viestinnässäsi, karsii se potentiaaliset yhteistyökandidaatit pois.

Toisinaan on hyvä miettiä oman projektin kiinnostavuutta työyhteisössä. Projekti voi olla tärkeä, mutta onko kohdeyleisö oikea ja kuinka paljon se yksilöitä kiinnostaa. Ulkoistakaan viestintää ei ole järkevää hoitaa, jos kohdeyleisö on hakusessa. Ei varmasti ole järkevää tehdä vaippamainosta, joka on suunnattu kaksikymmentävuotiaille bilehileille.

Menneisyydessä muuan henkilö totesi: ”kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan”.
Nykyään viestinnän ammattilainen voisi todeta: ”viesti muille niin kuin haluaisit itsellesi viestittävän”


Summa summarum: Ole oma itsesi. Unohda virheen pelko, virheet voi korjata. Tunnista viestijän (itsesi) stressitila.